Facebook naar de beurs

on

Het aandeel Facebook wordt hoger in de markt gezet. De introductieprijs wordt 34 tot 38 dollar (27 tot 30 euro) per aandeel. Eerder was dat 28 tot 35 dollar per aandeel.

De totale waarde van Facebook stijgt zo naar maximaal 104 miljard dollar, de opbrengst van de beursgang stijgt naar 12 miljard dollar. De handel in het aandeel Facebook gaat vrijdag van start in New York. Facebook brengt in totaal 337 miljoen aandelen op de markt. Daarvan worden er 180 miljoen nieuw uitgegeven. Bestaande investeerders verkopen ruim 157 miljoen aandelen. Oprichter Mark Zuckerberg verkoopt zelf ruim 30 miljoen stukken. Na de beursgang houdt Zuckerberg ongeveer 57 procent van het stemrecht bij het bedrijf in handen.

Op NRC.nl staat een leuk artikel over facebook.Wil ik u tocht niet onthouden.
(Onderstaande artikel is overgenomen uit NRC.nl)

Facebook naar de beurs: 3 redenen om wél en vooral níet in te stappen

Facebook brengt vijf tot tien procent van haar aandelenkapitaal naar de beurs. Buitenkans of piramidespel? Foto AFP / Kimihiro Hoshino
 
door  02-02-2012 08:41
 

Hè, hè, eindelijk gaat Facebook dan naar de beurs. Het is de langverwachte bekroning van een internethype die vorig jaar al begon met de beursgang van LinkedIn en Groupon. Maar wordt Facebook werkelijk een ‘geldmachine’?

Tech-redacteur en blogger van NRC Marc Hijink zet de kansen en risico’s op een rijtje: is het nou wel of niet slim om ‘in’ Facebook te stappen?

1: De online advertentiemarkt groeit
Terwijl Google miljarden verdient met advertenties bij de zoekresultaten van zijn zoekmachine, is Facebook in de VS de grootste aanbieder van advertenties bij gebruikersprofielen. De persoonlijke gegevens en berichten van de Facebook-leden en hun vrienden vormen de basis voor advertenties op maat.
Op dit moment draait Facebook nog in de eerste versnelling. Beleggers hopen dat Facebook omschakelt naar meer commercie, maar dan wel met veel specifiekere doelgroepen.

2: Het platform groeit
Zuckerbergs visie: Facebook creëert een nieuw ‘sociaal web’ bovenop het gewone internet. Twee miljoen websites gebruiken nu al de beroemde like-knop (‘vind ik leuk’), er zijn duizenden apps waar Facebook-deelnemers met elkaar gamen, chatten, video’s kijken of muziek luisteren. Voor andere webdiensten en -sites is het makkelijk om mee te liften op de Facebook-structuur: je hebt met twee klikken een interactieve site gebouwd.

3: Facebook vervangt bellen en sms’en
Facebook verandert de bestaande communicatiemiddelen en is een van de populairste apps op de smartphone. Waarom zou je betaalde sms’jes versturen als je je Facebook-vrienden met een por of een berichtje kunt bereiken? Telecomproviders klagen al dat hun inkomsten dalen door WhatsApp, maar zeker ook door Facebook. Straks kun je ook op je mobiel je Facebook-vrienden bellen via Skype.

1: De grootste winst is al vergeven
Een beursgang is het moment waarop de slimme investeerders vertrekken en het ‘domme geld’ arriveert. Want de grootste winst wordt gemaakt door vroege risico-investeerders. Deze beleggers hebben er baat bij zo veel mogelijk belangstelling te genereren voor de aandelen; dat levert hen straks meer geld op als ze hun belangen verkopen. De koersen van LinkedIn of Groupon zijn sinds de beursgang van die webbedrijven eerder dit jaar amper gestegen of zelfs gedaald.

2: Facebook heeft zijn groeispurt al achter de rug
Dat betekent dat de opbrengst per gebruiker hoger moet worden, oftewel: meer advertenties op je Facebook-pagina. Het is de vraag of gebruikers dat pikken. Ze klagen nu al regelmatig over privacyschendingen of ongevraagde wijzigingen aan het netwerk. De groei in de VS vlakt af, maar Facebook kan buiten de VS en Europa nog deelnemers winnen. In Azië, waar de helft van alle internetters woont, is Facebook niet overal populair en in China is het sociale netwerk verboden. De concurrentie van andere sociale netwerken groeit. Google+ ontwikkelt zich tot een serieus alternatief.

3: Gebruik van data van Facebookers gaat aan banden
Dat is het meest concrete gevaar voor Facebook. Kan het bijvoorbeeld daadwerkelijk gegevens wissen als gebruikers en/of overheden dat willen? In feite een onmogelijke opgave als je bedenkt hoe complex alle 800 miljoen Facebook-gebruikers via het web met elkaar verbonden zijn. In de praktijk worden zulke gegevens nu alleen verborgen voor de buitenwereld, maar blijven ze wel in de database staan.

Lees hier het volledig artikel en reacties op NRC.nl Artikel NRC.nl (facebook naar de beurs: 3 redenen om wél en vooral níet in te stappen)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s